حامیان فلسطین پوما  و زارا را به زانو درآوردند

بدنبال گسترش اعتراضات و درخواست‌ بایکوت فزاینده محصولات و شرکت های مرتبط با اسرائیل توسط جنبش بایکوت، پوما تصمیم گرفته است تا حمایت مالی خود از اتحادیه فوتبال اسرائیل را پایان دهد. برند اسپانیایی زارا نیز پس از واکنش های جهانی به تبلیغات ضد فلسطینی اخیر خود عذرخواهی و تبلیغات مذکور را حذف کرد.

سخنگوی شرکت برند ورزشی پوما اعلام کرد در سال 2024 حمایت مالی از تیم ملی فوتبال اسرائیل را متوقف خواهد کرد. سخنگوی این شرکت پوشاک ورزشی آلمان روز سه شنبه مدعی شد که این اقدام از سال گذشته برنامه ریزی شده بود و به درخواست های بایکوت مصرف کنندگان علیه اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه ارتباطی ندارد. پوما مدت‌هاست که با درخواست‌های تحریم به خاطر اتحاد برند خود با اتحادیه فوتبال اسرائیل (IFA) مواجه بوده است، اما این تماس‌ها در طول تهاجم دو ماهه اسرائیل به غزه که منجر به کشته شدن بیش از 18000 فلسطینی شده است، تشدید شده است. سخنگوی پوما در بیانیه ای که به خبرگزاری رویترز ارسال شد، گفت که قراردادهای این شرکت با چندین فدراسیون از جمله صربستان و اسرائیل در سال 2024 به پایان می رسد و تمدید نخواهد شد. سخنگوی پوما گفت که پوما به زودی قراردادهایی را با چندین تیم ملی جدید به عنوان بخشی از استراتژی «کمتر-بزرگتر-بهتر» اعلام خواهد کرد. فایننشال تایمز اولین بار این خبر را منتشر و گزارش داد، در این یادداشت داخلی این شرکت آمده است که پوما به ارزیابی همه شراکت های موجود و همچنین سایر فرصت های آینده برای اطمینان از داشتن فهرست قوی از تیم های ملی ادامه خواهد داد. پوما برای اولین بار قرارداد خود را با فوتبال اسرائیلIFA  برای ارائه کیت به بازیکنان در سال 2018 امضا کرد. از آن زمان، این شرکت با درخواست‌های تحریم از سوی فعالان مواجه شده است که می‌گویند فدراسیون فوتبال اسرائیل همچنین شامل تیم‌هایی است که در شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی مستقر هستند، که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند. شرکت‌های جهانی حامی اسرائیل قبل و در طول جنگ غزه با درخواست‌های بایکوت فزاینده توسط جنبش بایکوت، واگذاری، تحریم‌ها (BDS) به رهبری فلسطین مواجه شده‌اند.

شرکت اسپانیایی تولید مد و لباس «زارا» نیز از کمپینی که برای ژاکت‌های جدید تولیدی خود به راه انداخته بود و گروهی از مردم تصاویر این کمپین را یادآور رویدادهای جنگ غزه دانسته بودند، پوزش خواست و آن را جمع کرد. شرکت «زارا» در بیانیه خود  نوشت که از این کار پشیمان است و در این زمینه، سوءتفاهم رخ داده است.به ادعای زارا، این کمپین مد در ماه ژوئیه آغاز و فیلمبرداری آن در ماه سپتامبر یعنی یک ماه قبل از اعلان جنگ اسرائیل علیه غزه انجام شده است. در کمپین یادشده مجسمه‌های شکسته شده، تخته گچ شکسته و عروسکی پیچیده شده در پارچه سفید دیده می‌شود که تداعی‌گر ویرانی و اجساد قربانیان فلسطینی جنگ غزه است.

حامیان فلسطین پوما  و زارا را به زانو درآوردند

تصاویر تبلیغاتی جدید این برند به دلیل استفاده از اجساد پیچیده شده در کیسه‌ای سفید که یادآور کفن‌ها و لباس‌های دفن سنتی مسلمانان است، برای مردم بسیار ناراحت‌کننده بود و با انتقادات شدیدی همراه شد. در گوشه‌هایی از این تبلیغ تابوت، سنگ، قلوه سنگ و یک برش مقوایی شبیه نقشه نوار غزه هم به چشم می‌خورد. هرچند برخی می‌گویند این اقدام صرفاً برای جلب توجه و به منظور افزایش فروش و کاسبی بوده است، اما بهره‌برداری از خون مردم غزه این بار برای آنها گران تمام شده است!

با وجود پایین کشیدن این کمپین و ابراز تأسف این برند مد، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفتند که زارا را تحریم خواهند کرد و برخی آن را اقدامی صهونیستی نامیدند. زارا این کمپین تبلیغاتی را از وب‌سایت و صفحات اصلی اپلیکیشن خود حذف کرده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که حامیان فلسطینی ده‌ها هزار کامنت انتقادی در مورد تبلیغات در حساب اینستاگرام زارا نوشته‌اند. هشتگ «#BoycottZara» در پیام‌رسان X (توییتر سابق) ترند شد. زارا سال گذشته پس از اینکه رئیس شعبه محلی این خرده‌فروش در اسرائیل میزبان یک رویداد کمپین برای یک سیاستمدار ملی‌گرا بود، مورد انتقاد برخی از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها قرار گرفت. روز دوشنبه، گروهی از معترضان طرفدار فلسطین در مقابل یک فروشگاه زارا در تونس پایتخت تونس تجمع کرده و در حالی که پرچم فلسطین را در دست داشتند شعار می‌دادند. بر روی یکی از ویترین‌های فروشگاه زارا رنگ قرمز پاشیده شده بود. در بریتانیا، اداره استانداردهای تبلیغاتی (ASA) اعلام کرد که ۱۱۰ شکایت در مورد کمپین تبلیغاتی زارا دریافت کرده است که می‌گویند این تصاویر به جنگ غزه اشاره دارد و برای آنها توهین‌آمیز است. ASA در بیانیه‌ای گفت: از آنجایی که زارا اکنون این تبلیغ را حذف کرده است، ما هیچ اقدام دیگری انجام نخواهیم داد.

پیش از این نیز برندهای دولچه و گابانا در سال 2018 پس از کمپینی که نشان می‌داد مدل‌هایی در تلاش برای خوردن غذاهای معمولی ایتالیایی با چوب غذاخوری هستند - که توسط سلبریتی‌های محلی و رسانه‌های اجتماعی به عنوان نژادپرستانه شناخته می‌شد، از سایت‌های تجارت الکترونیک در چین حذف شد.

منبع : Aljazeera

کد خبر 17760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =